Jaki samochód wybrać – z automatyczną skrzynią biegów czy manualną?
Komfort jazdy, koszty serwisowania i koszty eksploatacji to tylko niektóre aspekty brane pod uwagę przy zakupie auta do firmy. Dla fleet managera liczy się ogół czynników pokazujących, czy samochód z automatyczną skrzynią biegów lub manualną będzie lepszym wyborem dla floty. Odpowiedzi należy szukać w specyfice użytkowania i potrzebach firmy. W poniższym artykule przeanalizujemy zalety i wady obu rozwiązań, by pomóc podjąć najlepszą decyzję!
Samochód automat czy manual – zalety każdego z rozwiązań
Co pierwsze przychodzi na myśl, gdy wybierasz samochód z automatyczną skrzynią biegów? To komfort jazdy. I właśnie ta zaleta ma ogromny wpływ na decyzje zakupowe w firmach. Automatyczne skrzynie biegów przekładają się na zmniejszenie zmęczenia kierowców. Ta korzyść ma znaczenia zwłaszcza w miastach i na bardzo długich trasach. Gdy kierowca często musi manewrować lewarkiem i pedałem sprzęgła traci czas i siły. Oprócz tego samochód automat coraz częściej pojawia się w składzie flot pojazdów firmowych. Nawet spore dostawczaki są teraz wyposażane właśnie w automatyczne przekładnie. Popularność rośnie, a za nią idzie również łatwość późniejszej odsprzedaży.
A co z pojazdami, w których montowana jest manualna skrzynia biegów? Te wybierane są zwłaszcza przez niższy koszt zakupu w porównaniu do samochodów z automatem. Są też chętniej wybierane przez wzgląd na mniej skomplikowaną budowę i uniknięcie ewentualnych kosztów serwisowych.
To jednak nie wszystko. Poniżej przeanalizujemy szczegółowo 4 najważniejsze czynniki mające wpływ na wybór między automatem a manualem:
- koszty eksploatacji i napraw;
- komfort pracy kierowcy;
- spalanie;
- wartość odsprzedaży.
Koszty eksploatacji i napraw – co bardziej opłaca się w firmie?
Eksploatacja w dłuższej perspektywie jest jednym z ważniejszych czynników dla fleet managera. W kontekście zakupu mały samochód z automatyczną skrzynią biegów praktycznie zawsze będzie droższy niż z manualem. Cena może się wahać zwykle w przedziale kilku tysięcy złotych.
Co z kosztami eksploatacji i serwisowania? Skrzynia biegów manualna jest elementem w zasadzie niepoddawanym wymianie. Zwykle nie zmienia się też w niej oleju. Jest prosta konstrukcyjnie w porównaniu do automatycznych przekładni. Z czasem wymiany może wymagać jednak sprzęgło dwumasowe, które obecne jest już w większości nowych aut. Po drugiej stronie są auta w automacie. Trzeba przyznać, że i te zaliczają się w ostatnich latach do bardzo trwałych. Jednak wymagają zmiany oleju zwykle co 60 000 km. Poza tym nieprawidłowa eksploatacja może znacznie zmniejszyć żywotność tego elementu.
Komfort pracy kierowców a wybór automatycznej lub manualnej skrzyni biegów
Wiele godzin za kierownicą wpływa na poziom zmęczenia kierowcy. Gdy pracownik każdego dnia porusza się w gąszczu miejskich ulic samochód z automatyczną skrzynią biegów będzie dla niego idealnym rozwiązaniem. Brak konieczności operowania sprzęgłem i lewarkiem w korkach to też mniejsze ryzyko uszkodzenia pojazdu. Kierowca nie ryzykuje jazdą „na sprzęgle”, co doprowadza do jego szybszego zużycia. Może też w pełni skoncentrować się na jeździe, a nie obsłudze pojazdu.
Oczywiście ręczna skrzynia biegów również ma sporo zalet. W wymagających warunkach daje większą kontrolę nad autem. Czasem decyzja człowieka jest lepsza niż sterownika skrzyni biegów. A w przypadku ewentualnych usterek nawet konieczność wymiany manualnej skrzyni biegów nie jest tak kosztowna.
Czy samochód z automatyczną skrzynią biegów jest oszczędniejszy?
Tak, zwłaszcza w przypadku nowoczesnych pojazdów. Często wyposażone są w przekładnie dwusprzęgłowe, które zmieniają przełożenia o wiele szybciej niż człowiek. Oprócz tego mają często więcej biegów niż skrzynie manualne. Do tego należy jeszcze wziąć pod uwagę dodatkowe tryby jazdy, które nie zawsze są obecne w autach z tzw. manualem. W wielu z nich znajdziesz tryb Eco, który ogranicza użycie paliwa przez korzystanie z niższych partii obrotów silnika i szybszą zmianę przełożeń.
Wartość odsprzedaży pojazdu z automatyczną i manualna skrzynią biegów
Zakup samochodu w automacie jest droższy, a jak przedstawia się jego sprzedaż? Obecnie widać wzrost zainteresowania samochodami wyposażonymi w automaty. Mały samochód w automacie jest często pożądany zwłaszcza do poruszania się po mieście. Atrakcyjność takich modeli na rynku wtórnym jest szczególnie widoczna. To samo dotyczy pojazdów z segmentów C i D. Użytkownicy coraz chętniej sięgają też po auta dostawcze wyposażone w automatyczne skrzynie biegów. Te czynniki powodują, że samochód automat wolniej traci na wartości i można go z powodzeniem sprzedać na rynku wtórnym.
Propozycje samochodów z automatyczną skrzynią biegów do firmy
Poniżej znajdziesz kilka propozycji pojazdów idealnych do floty wyposażonych oczywiście w automatyczne skrzynie biegów. Reprezentują popularne w firmach klasy B, C i dostawczaki.
Toyota Yaris Hybrid e-CVT
Auto od kilku generacji uwielbiane przez przedstawicieli handlowych. Obecna wersja wyposażona jest w napęd hybrydowy i przekładnię e-CVT. Ten mały samochód z automatyczną skrzynią biegów jest naprawdę oszczędny – producent deklaruje 4,3l/100 km. Realnie należy jednak założyć spalanie w granicach 5 litrów na każdego 100 km. To świetne auto do poruszania się w mieście.
Renault Clio E-Tech Hybrid
Kolejne miejskie auto wyposażone w automatyczną skrzynię biegów. Clio również chętnie wybierane było przez firmy w ciągu ostatnich lat. Od 5. wersji straciło jednak lubiany wariant grand tour, czyli kombi. Aktualna wersja oferuje hybrydowy napęd z niezawodną skrzynią automatyczną, a realistyczne spalanie wynosi 4,7l/100km.
Fiat Ducato Comfort Matic
To dostawczak wyposażony w 6-stopniowy automat z możliwością manualnej zmiany biegów. W autach tego typu zastosowanie automatycznej przekładni zdarza się coraz częściej. Fiat Ducato oferowany jest z 6-biegowym automatem w wersjach silnikowych 2.3 i 3.0 Multijet. Producent obiecuje zmniejszenie spalania o 5% w porównaniu do wersji z manualną skrzynią biegów.
Ford Transit Automat
To jeden z najpopularniejszych dostawczaków, które można spotkać na drogach. W obecnej wersji oferowany jest z jednostką 2.0 EcoBlue o 3. wariantach mocy – 105, 130 i 165 KM. Co istotne producent wyposażył Transita w 8- lub 10-biegową automatyczną skrzynię biegów. Zastosowanie tylu przełożeń ma wpłynąć na jeszcze oszczędniejszą jazdę i lepsze wykorzystanie optymalnego zakresu obrotów pracy silnika.