Auto na abonament dla firm – czy warto zbudować flotę firmową z samochodów na abonament?
Twoja firma również szuka alternatywy dla klasycznego leasingu? Auto na abonament dla firm zyskuje w ostatnich latach sporą popularność. Nasuwa się jednak kilka pytań: Czy samochód na abonament może być podstawą firmowej floty? A może okaże się pułapką? W momencie rozbudowy floty liczą się konkrety, a nie haczyki sprzedawane przez dział marketingu.
Właśnie to spowodowało, że przyjrzeliśmy się temu tematowi pod kątem oczekiwań przedsiębiorców. W CHS doskonale wiemy, że decyzje o flocie wykraczają poza wybór marki i modelu, a mają ścisły związek z finansowaniem. Dlatego sprawdzimy jak działa auto abonament przez pryzmat liczb, obowiązków i realnych potrzeb, a nie trendu. Pokazujemy zalety, ograniczenia i dajemy praktyczne wskazówki związane z tym modelem finansowania. Przeczytaj więcej!
Czym jest auto na abonament dla firm?
W zasadzie auto na abonament jest formą wynajmu długoterminowego obejmującą miesięczną opłatę za użytkowanie pojazdu, serwis, ubezpieczenie i dodatkowe (wybrane) elementy. Przedsiębiorcy chętnie wybierają samochody na abonament, bo nie wymagają one angażowania kapitału na zakup i przedsiębiorca może swobodnie korzystać z floty oraz regularnie ją wymieniać.
W odróżnieniu od leasingu auto na abonament nie musi zostać wykupione przez przedsiębiorcę. Po zakończeniu umowy pojazd może wrócić do firmy oferującej usługę lub zostać wymienione na inny pojazd. Taka elastyczność upraszcza zarządzanie flotą, zwłaszcza w tym firmach, które muszą zachować elastyczność ze względu na dynamiczne zmiany rynkowe. Oczywiście nie jest to rozwiązanie idealne i korzystne pod każdym kątem. Przyjrzymy się teraz obiektywnie plusom i minusom, jakie ma samochód wzięty w abonament.
Zalety i wady samochodu na abonament dla firm
Rozwiązanie wynajmu samochodu na abonament dla firm opiera się na prostym modelu, który eliminuje konieczność zakupu pojazdu. Czy mniejsze zobowiązanie i większa kontrola nad budżetem oznaczają same plusy takiego rozwiązania?
Korzyści samochodu na abonament dla firm
Firma przy wyborze abonamentu sięga po opcję upraszczająca maksymalnie zarządzanie flotą. W praktyce zamienia całą procedurę na uiszczanie miesięcznej opłaty za korzystanie z pojazdu. W tę ratę często są wliczone nie tylko ubezpieczenie i koszty przeglądów, ale też obsługa techniczna i auto zastępcze. Firmę nie interesuje też wartość rezydualna pojazdu ani sprzedaż pojazdu po kilku latach.
Oprócz tego auto w abonamencie dla firm sprzyja elastycznemu dopasowywaniu floty do potrzeb. Po zakończeniu umowy klient może wymienić samochód na nowy lub zakończyć współpracę. Nie ma też obowiązku wykupu. Nie musi więc skupiać się na logistyce a na prowadzeniu własnej działalności. Najważniejsze zalety auto abonamentu można przedstawić w pokrótce następująco:
- stałe, przewidywalne koszty miesięczne;
- brak potrzeby angażowania kapitału własnego;
- szeroki zakres usług w ramach jednej opłaty;
- łatwość wymiany pojazdu na nowszy;
- mniej formalności niż przy leasingu lub kredycie.
Minusy samochodu w abonamencie
Model abonamentowy ma ograniczenia zwłaszcza dla klientów intensywnie eksploatujących pojazdy. Jak to rozumieć? Umowa na auto w abonamencie na rok lub dwa ma zwykle ustalony limit kilometrów każdego miesiąca. Wyższy pułap jest obarczony wyższą ratą miesięczną. Może się okazać, że bardzo intensywna eksploatacja przełoży się na podniesienie kosztów powyżej poziomu opłacalności. Podobnie jest w przypadku uszkodzenia auta.
Oprócz tego nawet najtańsze auto na abonament może mieć następujące wady:
- ograniczona możliwość personalizacji pojazdu do potrzeb;
- brak możliwości wykupu pojazdu na korzystnych warunkach;
- trudność w budowaniu majątku przez brak prawa własności.
Czy opłaca się wziąć auto dostawcze na abonament?
Duże znaczenie ma zasięg działalności firmy. Nawet najtańszy samochód na abonament może okazać się nie najlepszym wyborem bez dokładnego przeanalizowania umowy. Firma transportowa, handlowa czy serwisowa może działać w obrębie jednego miasta i nie wykonywać miesięcznie zbyt dużych przebiegów. W zasadzie im mniejszy limit kilometrów każdego miesiąca, tym lepsze warunki finansowe. Kiedy dokładnie auto dostawcze na abonament opłaci się w firmie?
- Przedsiębiorca oczekuje nowoczesnej floty i stałych kosztów łatwych do oszacowania.
- Pojazdy pracują sezonowo lub przez ograniczony czas.
- Liczy się dostęp do pojazdu w pełni sprawnego i gotowego do działania w każdym momencie.
- Firma nie chce lub nie może inwestować środków na zakup albo wykup.
Jak wybrać najtańsze auto na abonament dla firm?
Na koszty miesięczne wpływ ma długość umowy, limit kilometrów, zakres usług dodatkowych i moment zawarcia umowy. Jeśli poszukujesz najtańszego samochodu na abonament do firmy weź pod uwagę zwłaszcza dopasowanie do aktualnych potrzeb. Czasem oferta na mocniejszy większy pojazd może być przedstawiana w pierwszej kolejności, jednak przede wszystkim patrz na modele adekwatne do Twoich potrzeb. Właściwie dobrany segment pojazdu i rodzaj nadwozia (nie mówiąc już o jego wyposażeniu) może obniżyć wysokość raty nawet o kilkanaście procent!
Weź pod uwagę też długość umowy. Auto w abonamencie na rok może być kuszące z perspektywy szybkiej wymiany na nowszy model. Jest to oczywiście korzystne i elastyczne rozwiązanie, ale zwykle oznacza wyższą ratę niż w przypadku umowy na 2 czy 3 lata. Jeśli Twoim celem jest jak najniższa cena za auto na abonament porównuj oferty i negocjuj. Im więcej aut zamówisz w jednym momencie, tym Twój argument będzie silniejszy. Dostawcy są gotowi na zmianę warunków w różnych postaciach np. podniesienie limitu kilometrów, przedłużenie gwarancji lub tańsze przeglądy. Pamiętaj! Najlepsze oferty rzadko są na pierwszych stronach – wymagają kontaktu i rozmów z handlowcami.
Zbuduj flotę z CHS bez ryzyka i zbędnych kosztów!