Naprawa bezgotówkowa z OC sprawcy oraz bezgotówkowy wynajem samochodu z OC sprawcy
Dla firm z flotą pojazdów naprawa bezgotówkowa z OC sprawcy jest jedną z najkorzystniejszych opcji likwidacji szkody. Zapewnia szybkie przywrócenie pełnej sprawności auta bez konieczności angażowania środków finansowych czy własnych zasobów operacyjnych. Stanowi też widoczną oszczędność czasu, pracy, a w efekcie i pieniędzy. Dlatego w dzisiejszym wpisie omawiamy szczegółowo praktyczne aspekty wdrożenia w firmie naprawy bezgotówkowej, analizujemy korzyści i ostrzegamy przed ewentualnymi pułapkami. Zapraszamy do przeczytania!
Czym jest naprawa bezgotówkowa z OC sprawcy?
Polega na likwidacji szkody bez angażowania środków własnych firmy – wszystkie rozliczenia finansowe przeprowadza serwis dokonujący naprawy z ubezpieczycielem sprawcy. Naprawa bezgotówkowa z OC sprawcy zyskała sporą popularność wśród fleet managerów. Dlaczego? Oferuje znaczne obniżenie obciążeń administracyjnych przy zachowanej jednocześnie wysokiej jakości naprawy. Sam proces naprawy może zostać przeprowadzony w autoryzowanej stacji obsługi (ASO) lub niezależnym warsztacie. Ważne jest jednak to, by warsztat współpracował z firmą ubezpieczeniową.
Z perspektywy prawa, bezgotówkowa naprawa z OC jest w pełni zgodna z przepisami. Wg. art. 822 Kodeksu cywilnego każdy poszkodowany (osoba fizyczna lub firma) może skorzystać z bezgotówkowej formy rozliczenia, jeśli pojazd miał aktualną polisę OC. A na kogo wystawiana jest faktura przy naprawie bezgotówkowej? Zawsze na właściciela pojazdu, bo to on jest nabywcą usługi. Jednak płatnikiem jest TU.
Jakie są korzyści naprawy bezgotówkowej?
Po pierwsze firma nie musi zamrażać kapitału przy likwidacji szkody. W przypadku OC i naprawy bezgotówkowej rozliczenie usługi jest pomiędzy warsztatem a TU. Przedsiębiorca nie musi więc pokrywać kosztów i czekać na ich zwrot z polisy, jak to jest w przypadku tradycyjnego gotówkowego rozliczenia. Drobne naprawy nie mają tak dużego znaczenia dla finansów firmy. Jednak przy bardzo kosztownych naprawach gotówkowa likwidacja szkody może narażać przedsiębiorstwo na zachwianie płynności finansowej.
Drugą korzyścią wynikającą z naprawy bezgotówkowej z OC sprawcy jest wysoka jakość usługi. Renomowane serwisy realizują naprawę na zasadzie stałych umów współpracy z towarzystwem ubezpieczeniowym. Wewnętrzne procesy między firmami zapewniają korzyści również flotom, ponieważ przyspieszają akceptację kosztorysów i skracają czas potrzebny na powrót auta do floty. Umowa między TU a serwisem często też gwarantuje zastosowanie oryginalnych części lub zamienników o jakości oryginału. Dokładne raportowanie każdego etapu naprawy i uzyskanie gwarancji zwiększa pewność wysokiej jakości usługi.
Trzecia korzyść ma związek głównie z procedurami formalnymi. Naprawa bezgotówkowa „przerzuca” odpowiedzialność za usługę na serwis. To on musi przekazać pełną dokumentację, komunikuje się z TU i realizuje rozliczenie. Wszystkie te czynności musiałby wykonać fleet manager lub wyznaczona do tego osoba, gdyby firma zdecydowała się na gotówkowa likwidację szkody.
Naprawa bezgotówkowa a szkoda całkowita
Z definicji wynika, że szkoda całkowita przy ubezpieczeniu OC (przy AC jest to inny próg) następuje w momencie, gdy koszty naprawy są równe bądź wyższe wycenie sprawnego auta z dnia wypadku. W takiej sytuacji naprawa jest nieopłacalna ekonomicznie i TU orzeka szkodę całkowitą. Jak ma się więc naprawa bezgotówkowa do szkody całkowitej? Procedura opiera się na wycenie wraku i wypłacie firmie równowartości rynkowej pojazdu. Warsztat naprawczy lub firma obsługująca szkodę nie przeprowadzają fizycznej naprawy, ale zajmują się dokumentacją, pomocą w wycenie wraku i mogą pośredniczyć w jego sprzedaży.
W kontekście naprawy bezgotówkowej i szkody całkowitej warto zachować czujność – może się zdarzyć, że ubezpieczyciel zaniży wartość pojazdu z dniu wypadku lub zawyży koszt naprawy, by uzyskać status szkody całkowitej. W razie wątpliwości warto mieć w zanadrzu możliwość konsultacji z niezależnym rzeczoznawcą motoryzacyjnym biegłym w obsłudze floty i likwidacji szkód.
Bezgotówkowy wynajem samochodu z OC sprawcy
Każda osoba lub firma, jeśli nie ponosi odpowiedzialności za spowodowanie wypadku lub kolizji, ma prawo na bezgotówkowy wynajem samochodu z OC sprawcy. Warunkiem jest uzasadnienie, że auto było wykorzystywane w celach uzasadnionych ekonomicznie (co w przypadku floty firmowej jest niepodważalne). A co z kosztami? Ubezpieczyciel ma obowiązek pokryć wszystkie koszty wynajmu auta zastępczego aż do momentu naprawy uszkodzonego pojazdu lub wypłaty odszkodowania w przypadku szkody całkowitej.
Oprócz tego bezgotówkowy wynajem samochodu z OC sprawcy zapewnia firmie dostęp do pojazdu tej samej klasy, co uszkodzony. Ubezpieczyciele chętnie zapewniają pojazdy niższej klasy, co jest podyktowane oszczędnościami. Jednak jeśli likwidacja szkody ma związek z autem klasy C, TU ma obowiązek wynająć przedsiębiorcy pojazd tej samej klasy.
Jak wdrożyć bezgotówkowa obsługę szkód komunikacyjnych we flocie?
Każdy fleet manager rozumie, że efektowne zarządzanie flotą wymaga czegoś więcej niż jednorazowej reakcji na wypadek. Bezgotówkowa obsługa szkód komunikacyjnych sprzyja oszczędności środków i czasu. Cały proces można wdrożyć w kilku krokach.
Po pierwsze należy rozpocząć od audytu obecnych rozwiązań. Ocenia się średni czas reakcji po wystąpieniu szkody, poziom zaangażowania administracji, jakość kontaktu z warsztatem oraz towarzystwem ubezpieczeniowym. Już na tym etapie często widać obszary konieczne do ulepszenia, które udowadniają zasadność zmian.
W drugim kroku należy wybrać partnera. Naprawa bezgotówkowa z OC sprawcy jest tylko jedną z sytuacji, w które zaangażowany jest fleet manager. Natomiast partner może zapewnić indywidualną pomoc bez względu na rodzaj szkody. Udziela też wsparcie przy wynajmie pojazdu, monitoruje zgłoszenie i ma duże doświadczenie we współpracy z ubezpieczycielami.
Przy wdrożeniu usprawnień w likwidacji szkód i przeniesieniu odpowiedzialności na partnera w zarządzaniu flotą firma automatyzuje procesy i unika chaosu w stresujących momentach, gdy trzeba zastąpić zniszczone auto i zlikwidować szkodę bez strat dla firmy.