Strona główna Blog Wyciąganie wgniotek i usuwanie wgnieceń – wszystko o naprawie wgnieceń w samochodzie

Wyciąganie wgniotek i usuwanie wgnieceń – wszystko o naprawie wgnieceń w samochodzie

Artykuły
Opublikowano: 20.06.2024

Uszkodzenia karoserii samochodu są nie tylko nieestetyczne, ale też prowadzą do powstania korozji. W pojazdach służbowych mogą też odbijać się niekorzystnie na wizerunek firmy. Wyciąganie wgniotek i usuwanie poważnych wgnieceń odbywa się na dwa sposoby: bezinwazyjnie i tradycyjnie. Poznaj każdą z nich, by przekonać się o skuteczności usuwania wgnieceń każdą z metod!

Wyciąganie wgniotek metodą PDR

Metoda PDR to inaczej usuwanie wgnieceń bez lakierowania. Obejmuje wyciąganie wgniotek przy pomocy adapterów, dźwigni i prętów, opcji „glue pulling”, a także wykorzystania opalarek do podgrzewania elementów i formowania ich kształtu. Taka bezinwazyjna naprawa karoserii sprawdza się zwłaszcza wtedy, gdy nie doszło do uszkodzenia powłoki lakierniczej. Można ją też zastosować, gdy usuwanie wgnieceń metodą tradycyjną jest niepraktyczne.

Jak realizuje się wyciąganie wgnieceń bezinwazyjnie? Oto kilka czynności realizowanych przez profesjonalny warsztat:

  • Inspekcja szkód karoserii. To podstawowa czynność, które definiuje sposób naprawy. Technik ocenia głębokość, rozmiar i lokalizację uszkodzenia, po czym określa najlepszą metodę na usunięcie wgniotek. W tym kroku istotne jest uzyskanie dostępu od strony wewnętrznej np. po zdjęciu boczków w drzwiach lub zabudowy bagażnika.
  • Przygotowanie narzędzi dopasowanych do metody usuwania wgnieceń.
  • Usuwanie wgnieceń od strony wewnętrznej. Przy pomocy prętów i dźwigni realizowany jest proces wypychania karoserii. Kluczowe jest monitorowanie każdego ruchu, by nie uszkodzić lakieru i nie wypchnąć wgniecenia nadmiernie.
  • Naprawa wgnieceń metodą „glue pulling”. W tym przypadku stosowane są plastikowe adaptery, które są przyklejane do elementu karoserii podlegającego naprawie. Dzięki młotkowi bezwładnościowemu lub innym narzędziom wgniecenie jest wyciągane.
  • Analiza i polerowanie. Po usunięciu wgniecenia przeprowadzana jest analiza pod lampami oświetleniowymi. Jeśli potrzebne są korekty, technik je wykonuje, po czym przechodzi do polerowania elementu.

Tradycyjne metody usuwania wgnieceń w karoserii

Jeśli doszło do złamania karoserii w sposób uniemożliwiający naprawę metodami bezinwazyjnymi, konieczne jest usuwanie wgnieceń z lakierowaniem. Jest to metoda szerzej znana w tradycyjnych zakładach blacharsko-lakierniczych. Polega na mechanicznym usunięciu wgniecenia przez blacharza i pokryciu go odpowiednimi warstwami podkładowymi i wykończeniowymi.

Tradycyjne metody usuwania wgnieceń w karoserii są bardziej pracochłonne od metody PDR. Blacharz i lakiernik muszą idealnie wyrównać całą powierzchnię , tak by nie było widocznej różnicy między poszczególnymi elementami. Dodatkowo karoseria wymaga lakierowania, a to wymaga nałożenia podkładu, wyszlifowaniu go i precyzyjnego nałożenia ostatecznego koloru. Elementy poddawane lakierowaniu zawsze powinny być malowane w całości, a sąsiednie, przylegające cieniowania tak by pomiędzy poszczególnymi częściami nie było widocznych różnic. Dlatego całkowity obszar naprawy jest bardzo rozległy.

Czas i koszty naprawy wgnieceń

Dla flot samochodowych jak najkrótszy czas i niskie koszty to parametry kluczowe w naprawie pojazdów. Koszt naprawy wgnieceń bez lakierowania jest znacznie niższy niż w przypadku metod tradycyjnych. Metoda PDR najczęściej nie wymaga malowania, ani stosowania materiałów wyrównujących. Oznacza to zmniejszenie zużycia materiału oraz czasu potrzebnego na przeprowadzenie naprawy. Zwykle usuwanie wgnieceń po gradobiciu czy większych wgniotek zajmuje od kilku godzin do jednego dnia. Po tym czasie możliwy jest odbiór pojazdu i dalsza jego eksploatacja. Jeśli tylko to możliwe bezinwazyjna naprawa wgnieceń jest rekomendowana do szybkich napraw blacharskich.

Koszty i czas wyglądają nieco inaczej w sytuacji tradycyjnej metody usuwania szkód. W trakcie realizacji takiej naprawy często konieczne jest demontowanie części karoserii np. drzwi maski, zderzaków, reflektorów tapicerki itd., czyli tzw. rozbrojenie karoserii. Przeprowadzenie naprawy blacharskiej oraz prac lakierniczych uwzględniających zabezpieczenia przeciwkorozyjne, podkłady lakiernicze, zabezpieczenie sąsiednich elementów przed zabrudzeniem oraz prace wykończeniowe wymagają dużego nakładu czasu i użycia drogich materiałów. Taka naprawa w całości może potrwać od kilku dni do nawet dwóch tygodni.

Dlatego wgniecenia w samochodzie wymagające naprawy tą metodą są bardziej kosztowne i czasochłonne. Niestety w niektórych przypadkach po prostu nie ma innego wyjścia.

Kontrola jakości po naprawie blacharsko-lakierniczej

Ostatnim z etapów po wykonanych naprawach blacharskich jest dokładna ocena stanu pojazdu. Jeśli oddasz pojazd do profesjonalnego warsztatu, możesz mieć pewność najwyższej jakości naprawy i rygorystycznych procedur weryfikacyjnych. Celem jest zapewnienie maksymalnego zadowolenia klienta przez oddanie pojazdu w perfekcyjnym stanie.
Do procedur kontroli jakości można zaliczyć:

Ocena wizualna polegająca na sprawdzeniu:

  • Czy powierzchnia lakiernicza jest gładka, bez nierówności, pęcherzyków powietrza, zacieków, wtrąceń, odprysków i innych defektów.
  • Kolor lakieru jest zgodny z oryginalnym kolorem pojazdu i nie ma widocznych różnic kolorystycznych między naprawionymi a nie naprawionymi elementami.
  • Czy elementy blacharskie są prawidłowo ukształtowane, nie mają wgnieceń ani odkształceń i są właściwie dopasowane do sąsiednich elementów.

Ocena wykończenia

  • Sprawdzenie, czy lakierowana powierzchnia jest odpowiednio gładka i jednolita.
  • Lakier musi posiadać odpowiedni połysk i nie może mieć żadnych matowych plam.
  • Upewnienie się, że nie ma widocznych linii przejścia między nowym a starym lakierem, a krawędzie są wykończone równo i estetycznie.

Ocena montażu polegająca na sprawdzeniu

  • Czy wszystkie elementy są prawidłowo zamontowane i dopasowane, a szczeliny między nimi są równomierne.
  • Czy wszystkie elementy, takie jak drzwi, maska, bagażnik, otwierają się i zamykają płynnie, bez zacięć i hałasów.
  • Jeśli technicy zauważą wady nowej powłoki lakierniczej (np. skórka pomarańczy) lub nierówności na powierzchni blacharskiej konieczne będzie przeprowadzenie dodatkowych prac.

Dlaczego warto współpracować z renomowanym warsztatem blacharskim?

Wgniecenia w aucie mogą pojawiać się bardzo często zwłaszcza w pojazdach służbowych. Eliminowanie ich w kilku czy kilkunastu samochodowych z floty jest kosztowne i czasochłonne. Dlatego rozsądne jest powierzenie tych zadań zewnętrznej firmie, która ma opracowane procesy i rozwiązania technologiczne dopasowane do oczekiwań przedsiębiorców.

Oto najważniejsze powody:

  • Gwarancja najwyższej jakości dzięki unikalnym metodom napraw.
  • Doświadczenie i specjalizacja w bezinwazyjnych i tradycyjnych metodach usuwania wgnieceń.
  • Pełna obsługa aut powypadkowych.
  • Optymalizacja kosztów przez zastosowanie nowoczesnych sposobów naprawy i dostęp do świetnych produktów.
  • Znajomość potrzeb właścicieli flot samochodowych.

Postaw na owocną współpracę w usuwaniu szkód powypadkowych!

Decydując się na współpracę z naszą firmą, zyskujesz najwyższą jakość prowadzonych napraw blacharskich bez względu na rodzaj uszkodzenia. Profesjonalne usuwanie wgnieceń i ubytków pomaga zachować auta w świetnym stanie technicznym i wizualnym, co przekłada się na bezpieczną jazdę i utrzymanie dobrego wizerunku marki. Dzięki nam oszczędzisz czas i środki, co przełoży się na Twoje zyski!