Strona główna Blog Samochód hybrydowy do firmowej floty aut – najlepsze i tańsze auta hybrydowe

Samochód hybrydowy do firmowej floty aut – najlepsze i tańsze auta hybrydowe

Aktualności
Opublikowano: 10.01.2025

Auto hybrydowe w firmowej flocie? To kierunek do znacznych oszczędności! W 2024 roku w Polsce było już ponad 119 tysięcy aut elektrycznych – pełnych elektryków i hybryd. Wchodzą też do flot firmowych, by generować oszczędności i zapewniać bezawaryjność na trasach. Czy jest tak rzeczywiście? Na jakie warianty hybryd można postawić? Jakie najlepsze samochody hybrydowe polecane są do flot? Omawiamy ten temat poniżej.

Rodzaje napędów hybrydowych w autach flotowych

Przedsiębiorcy mają do wyboru samochód hybrydowy w 3 wariantach:

  • MHEV (mild hybrid);
  • HEV (full hybrid);
  • PHEV (plug-in hybrid).

Poniżej wyjaśniamy rodzaje napędów hybrydowych i sposób ich działania.

MHEV hybryda – auto z lekkim wsparciem silnika elektrycznego

Hybrydy MHEV to inaczej mild hybrid electric vehicle. Nazywa się je hybrydami miękkimi ze względu na ich udział we wspomaganiu silnika spalinowego. Co to jest napęd hybrydowy w tym przypadku? MHEV korzysta z silnika spalinowego jako głównego motoru napędowego pojazd a auto nie może jeździć tylko na silniku elektrycznym. Odpowiada on za dostarczanie dodatkowego momentu obrotowego przy przyspieszaniu, płynnie obsługuje system start-stop, oraz wspomaga poruszanie się pojazdu przy niskich prędkościach bez konieczności podnoszenia obrotów jednostki napędowej.

Jakie korzyści zapewnia taka hybryda? Auto z systemem MHEV spala nieco mniej paliwa, redukuje emisję spalin oraz zapewnia bardziej płynną jazdę zwłaszcza w aglomeracjach miejskich.

HEV – pełny napęd hybrydowy

To inaczej układ pełnej hybrydy. Korzysta z silnika spalinowego lub elektrycznego, a także obu jednocześnie (według potrzeb). Źródłem energii dla silnika elektrycznego jest akumulator. Ma większą pojemność niż w przypadku wersji MHEV. Dzięki większej mocy możliwa jest jazda w trybie EV (tylko przy użyciu silnika elektrycznego). Chociaż akumulator zasilający motor jest pojemniejszy, auto hybrydowe HEV nie wymaga ładowania z zewnątrz.

Oszczędności z auta z silnikiem hybrydowym we flocie są wyraźnie dostrzegalne. Pojazdy tego typu zużywają mniej paliwa (zwłaszcza w warunkach miejskich), zwiększają zasięg pojazdu i nie są zależne od infrastruktury ładowania.

PHEV – napęd hybrydowy typu plug-in

Spośród wszystkich dostępnych hybryd, PHEV wyróżniają się największym zasięgiem na prądzie. Większy akumulator i mocniejsza jednostka napędowa sprawiają, że auto może przejechać w trybie EV nawet kilkadziesiąt kilometrów. Co więcej, napęd hybrydowy PHEV może być ładowany z zewnętrznego źródła prądu – gniazdka 230V oraz stacji ładowania AC i DC.

W firmowej flocie duże i małe auto hybrydowe PHEV może okazać się strzałem w dziesiątkę. Ładowane podczas nocnego postoju, może służyć na miejskich trasach i podczas dłuższych podróży. Oprócz tego największy zasięg ze wszystkich hybryd sprawdza się zwłaszcza na dłuższych trasach.

Silniki hybrydowe – ich wady i zalety

Przyjrzyjmy się jeszcze krótko korzyściom i wyzwaniom związanym z eksploatacją takich pojazdów. Silniki hybrydowe mają wady i zalety – tego nie da się ukryć. Co można zaliczyć do ich największych korzyści?

  • Niższe zużycie paliwa.
  • Redukcja emisji spalin.
  • Bardziej płynna i cicha jazda.

Skoro wiadomo, jak działa napęd hybrydowy, można też łatwo przewidzieć wyzwania związane z eksploatacją:

  • Mniejsza przestrzeń załadunkowa.
  • Ograniczona efektywność w długich trasach.
  • Wyższy koszt zakupu.

Zestawienie plusów i minusów pokazuje, że zakup auta hybrydowego musi być celowy. Dlatego poniżej znajdziesz najlepsze samochody hybrydowe w poszczególnych kategoriach.

Najlepsze auta hybrydowe MHEV

1. Ford Focus Mild Hybrid

To pierwsze z zestawienia małe auto hybrydowe. Wyposażony w sprawdzoną jednostkę 1.0 EcoBoost wspomaganą układem miękkiej hybrydy z akumulatorem 48V. W ofercie producenta znajdują się dwa warianty mocy – 125 i 155 KM. Auto można zestawić z 6-stopniową skrzynią manualną lub 7-biegowym automatem. Spalanie deklarowane przez producenta zamyka się w przedziale 5.2-5.8 l/100 km. To tanie auto hybrydowe. Cena? Od 101 850 zł.

2. Suzuki Swift DualJet 1.2 Mild Hybrid

Nieco mniejsze od poprzednika, ale też oszczędniejsze w eksploatacji. Czy to najtańszy samochód hybrydowy? Obecnie ceny startują od 69 900 zł za podstawową wersję z 5-biegową przekładnią. Wariant CVT to wydatek rzędu 84 900 zł. Suzuki Swift w wersji 1.2 DualJet Mild Hybrid legitymuje się mocą 83 KM i spalaniem w granicach 4,5 l/100 km. To jeden z najlepszych wyników biorąc pod uwagę zastosowanie tylko miękkiej hybrydy.

Najlepsze samochody hybrydowe HEV

1. Toyota Yaris Active Hybrid

Najtańsza hybryda od Toyoty i przez lata uwielbiany model we flotach aut miejskich. Toyota Yaris w wersji Active wyposażona jest w napęd 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM e-CVT. Oferuje niskie spalanie (deklaracja producenta to 3,8 l/100 km). Bezstopniowa skrzynia biegów i zadowalająca moc 116 KM zapewniają komfortowe przemieszczanie się zwłaszcza w większych miastach i na średnich trasach. Za taką wersję należy zapłacić ok. 99 900 zł.

2. Renault Clio Hybrid 145

Clio to model kochany przez polskich użytkowników, teraz w wariancie hybrydowym. Propozycja łączy w sobie jednostkę 1.6 oraz silnik elektryczny, co łącznie zapewnia 145 KM. Auto hybrydowe jest oczywiście wyposażone w automatyczną skrzynię biegów. Spalanie deklarowane przez producenta to 4,3 l/100 km. Ceny rozpoczynają się od 108 300 zł.

Najlepsze auta hybrydowe PHEV

1. Kia Ceed SW Plug-In Hybrid

Kia Ceed w wersji SW (kombi) jest nadal świetnym wyborem jako auto dla flot. W wariancie PHEV oferuje jednostkę 1.6 GDI połączoną z mocnym silnikiem elektrycznym. W zestawieniu generuje łącznie 141 KM umożliwia przejechanie nawet 57 km tylko na silniku elektrycznym. Średnie zużycie paliwa wynosi jedynie 1,3 l/100 km (WLTP). Cena zakupu rozpoczyna się od 147 000 złotych.

2. Renault Captur E-Tech PHEV

Captur w wersji hybrydowej plug-in legitymuje się mocą 160 KM i zasięgiem 65 kilometrów w cyklu miejskim (WLTP City). Producent deklaruje spalanie na poziomie 1,5 l/100 km. Silnik spalinowy to stosowana również w innych modelach wolnossąca jednostka 1.6. Cena nowego Captura rozpoczyna się od 132 000 zł.

Bez względu na wybór auta do floty, skorzystaj ze wsparcia CHS – specjalisty w dziedzinie obsługi flot samochodowych i likwidacji szkód.